יום שבת, 20 באוגוסט 2011

תחבורה בלונדון

הגענו ללונדון, ועכשיו צריך להתנייד בעיר. יש מספר אופציות העומדות לרשותכם.
הרכבת התחתית בלונדון
מוניות
יש שני סוגים. מוניות שחורות אותן אפשר לעצור ברחוב, כאשר מרימים יד כדי לסמן לנהג לעצור. או מיני קאב, שאותן מזמינים מראש דרך הטלפון. מומלץ בחום לא לקחת מיני קאב ללא הזמנה טלפונית, גם אם זה מפתה בשל המחיר הזול. מחיר נסיעה במונית שחורה כמעט כפול.
רשימה של תחנות מוניות, מהאתר הרשמי של רשות התחבורה של לונדון.

אוטובוסים
והכוונה לעירוניים, ולא לבין עירוניים שנקראים Coach. האוטובוסים בלונדון הם בצבע אדום. רובם בעלי שתי קומות. אפשר לקנות כרטיס יומי או שבועי לאוטובוס. לנסיעה בודדת אפשר לשלם במזומן או בעזרת כרטיס האויסטר (כרטיס חכם).
לאוטובוסים אין אזורים כמו לרכבות, ואם קניתם כרטיס מנוי כלשו לרכבות תוכלו לסע בחינם בכל רחבי לונדון באוטובוס. אפשר לקנות כרטיס מנוי רק לאוטובוסים שמחירו זול יותר מכרטיס מנוי לרכבת.

רכבות
בלונדון יש מספר סוגי רכבות. רכבת תחתית (Tube סלנג, Underground בשלטים). רכבת הרציפים (DLR), רכבת רגילה, ורכבת קלה (שכנראה שלעולם לא תשמשו כי היא מחוץ לאזורים התיירותים). לרכבות יש אזורים, שהאזור המרכזי הוא אזור 1, וככל שמתרחקים מהמרכז המספר גדל.


ספינות
יש את האוטובוסים הימיים, שמשמשות כתחליף לאוטובוסים ורכבות. וספינות תיירותיות. עוד פרטים באתר התחבורה של לונדון.


אופניים
ניתן לשכור במחיר של פאונד ליום או 5 פאונד לשבוע אופניים במרכז לונדון. ולהשתמש בהם כל פעם עד חצי שעה. מעבר לחצי שעה משלמים על השימוש. הפרויקט נקרה על שם ברקליס הבנק שעוזר במימון הפרויקט, אבל כל לונדוני שתשאלו מכיר את זה בשם בוריס בייק, על שם ראש העיר שיזם את הפרויקט. עוד פרטים באתר התחבורה של לונדון.


זוג רגליים (הליכה)
הרבה פעמים הדרך המהירה מ-א' ל-ב' היא ברגל במיוחד מרחקים קצרים. לעתים ההגעה לרציף המתאים יכולה לערוך מעל 5 דקות של הליכה במחילות מתחת לאדמה. אפשר למצא פרטים על מסלולי הליכה בלונדון באתר התחבורה של לונדון.


כרטיס אויסטר (כרטיס חכם)
הכרטיס הוא חלופה לכרטיס הנייר הישן, למרות שעדיין בכמה מקרים ניתן להשיג כרטיס נייר. צבע הכרטיס הוא כחול, ונטען לטעון עליו כסף שיורד כל פעם שמשתמשים בכרטיס או שאפשר לטעון אותו במנוי (שבועי, חודשי או שנתי). לנסיעות בודדות תמיד יהיה יותר זול להשתמש בכרטיס האויסטר, מאשר האלטרנטיבה של כרטיס מנייר. אם משלמים על נסיעות בודדות, לא תחויבו מעבר למחיר כרטיס יומי מקביל מנייר.
עוד יתרון אם קונים מנוי, ויוצאים מעבר לאזור של המנוי. אפשר לטעון את הכרטיס החכם בכסף, ואז התוספת לנסיעה ליעד/מהיעד תרד מהאויסטר. במקום לעמוד בתור לקופה, כדי לקנות את כרטיס עבור המשך הנסיעה ליעד מרוחק, וגם יותר זול.
אפשר להזמין את כרטיס האויסטר מראש בדואר תמורת די משלוח, ולוקח כשבועיים לקבל את הכרטיס או שאפשר לקנות את הכרטיס כשמגיעים ללונדון. עבור שני הכרטיסים משלמים כסף עבור הכרטיס עצמו, כשקונים בקופה אפשר לקבל את הכסף חזרה כשעוזבים את לונדון.
אם אתם משתמשים בכרטיס לתשלום על נסיעות בודדות (Pay as you go). חובה ברכבות, להעביר את הכרטיס בכניסה וביציאה מהתחנה. אחרת תחויבו מחיר כפול.

כרטיס נייר
אפשר לקנות בתחנת הרכבת התחתית או בתחנת רכבת. ההבדל שבתחנת רכבת הכרטיס מקנה הנחות לאטרקציות בלונדון. עוד פרטים באתר ההנחות של רשות הרכבות הבריטית.

ילדים
תלוי בגילם של הילדים, בהרבה מהמקרים הילדים נוסעים בחינם. עוד פרטים באתר הרשמי של רשות התחבורה של לונדון.

3 תגובות:

  1. הי סלע! הם ניתן לדעתך לבלות יום בלונדון ללא צורך בטיוב?
    ה"אתרים" שאני מתכננת לפקוד בעיר הם:בית אל על (שהסבירו לי שקרוב לרח' אוקספורד), הקונסוליה הישראלית ואם יישאר זמן הייתי רוצה להגיע לחנות שמוכרת "גודיז" ישראלים, שאני מבינה שבשביל זה צריך להגיע לצפון העיר?

    תודה רבה :-)

    השבמחק
  2. אני לא ממש מבין את השאלה שלך, ואת רשימת האתרים, אבל בוודאי שאפשר להסתובב בלונדון בעזרת האוטובוסים בלבד.

    השבמחק
  3. אלה המקומות שביניהם אני רוצה להתנייד ללא צורך בטיוב וללא הליכה של שעות עם רגליים כאובות (מה שעשיתי בפעם הקודמת). תודה רבה!

    השבמחק