יום חמישי, 4 ביוני 2009

10 טיפים למטייל המתחיל בעיר

גשר המילניום וקטדרלת סנט פול

אחרי כמעט 7 שנים בלונדון החלטתי לרכז את שאני יודע על העיר לטובת חברים ומכרים ששואלים אותי לקראת ביקורם בעיר. החלטתי לפתוח ברשימת המלצות, שכוללת את הבעיות
המרכזיות של המטייל לעיר, ושחוזרות על עצמן.

1. הגעה משדה התעופה - לונדון התברכה בשדות תעופה, ויש לעיר 5 שדות תעופה עיקרים שיש לכם סיכוי לנחות
בהם. רוב הסיכוים שתנחתו בהיטרו. היתרון שהוא הקרוב ביותר לעיר לטיסות ישירות מישראל, וגם הזול ביותר להגיע למרכז העיר באמצעות הרכבת התחתית. אם תשהו קרוב לתחנת הרכבת פדינגטון שזה כולל את אזור בייז ווטר, רחוב אוקספורד ונוטינג היל. אפשר לקחת את הרכבת המהירה היטרו אקספרס שב-15 דקות מגיעה לתחנת פדינגטון, רק שמחיר הנסיעה כ-15 פאונד. אם תקנו את השבועון טיים אוט (ראו טיפ) לפעמים יש שוברי הנחה להיטרו אקספרס אם תרצו לקצר את הדרך חזרה.

2. ניתן לחסוך הרבה כסף בלונדון ע"י קנית כרטיסים מראש לתחבורה ציבורית, הצגות ומוזיאונים באינטרנט. לפעמים זה ע"י קודים שיש להכניס בשלב הקנייה או ע"י הדפסת קופונים. אתרים טובים לבדיקת מבצעים הם www.daysoutguide.co.uk - באתר זה אתם מדפיסים קופונים ובשילוב עם כרטיס רכבת מקבלים שני כרטיסים במחיר אחד. צריך לשים לב שרק כרטיסי רכבת רגילה מתקבלים, אבל אפשר לקנות כרטיס Travelcard שכולל את כל אמצעי התחבורה בלונדון בכל תחנת רכבת. הדבר מוסבר תחת FAQ באתר.

3. חלק נכבד מהמוזיאונים פתוח לפחות פעם בשבוע מאוחר (9 בערב). שעת סגירה רגילה לרוב המוזיאונים היא 6 בערב. באתר של כל מוזיאון שתרצו לבקר אמור להיות מצוין שעות הפתיחה. תופעה זו מתרחבת ובאתר www.firstthursdays.co.uk תוכלו למצא מבחר גלריות ומוזיאונים במזרח לונדון שפתוחים את שעריהם עד לשעה 9 בערב כל יום חמישי הראשון בחודש.

4. לונדון מלאה במופעים, פסטיבלים המאורגנים בכל רחבי העיר. רשימה של דברים שאפשר לעשות בלונדון בחינם אפשר למצא באתר www.londonisfree.com

5. מומלץ לקנות את השבועון Timeout, כל יום רביעי מתפרסמת גליון חדש שמחירו £2.95. ניתן גם להשתמש באתר, אבל היתרון בעיתון המודפס שהוא מרכז לכם את כל המידע, שאחרת תתצטרכו להדפיס עשרות עמודים.

6. מחיר כרטיס שבועי לאזורים 1-2 ברכבת התחתית (זה מה שרובכם תצטרכו, ולא אי אפשר לקנות רק לאזור 1) הוא כמחיר של 4.5 ימים של שימוש יומי בכרטיס רק בשעות השפל (שעות העומס לכרטיס יומי הן מ-4:30-9:30). למטיילים 4 ימים ופחות כדאי לטעון כרטיס אויסטר. היתרון שתשלמו כמה שהשתמשתם וברגע שתעברו את ההגבלה היומית, שהיא מחיר של כרטיס יומי פחות חצי פאונד יפסיקו להוריד לכם כסף מהכרטיס. החסרון היחידי של כרטיס האויסטר בשיטה זו היא שאי אפשר להשתמש בו ברוב הרכבות הרגילות בינתיים. מי ששוכן במלון באזור 1, אפשר להתנייד באוטובוסים (זול יותר מהשימוש ברכבות). החסרון שקצת יותר קשה להתמצא מכיוון שיש הרבה יותר קווי אוטובוס, ולפעמים אוטובוס יכול להיות איטי במיוחד אם רוצים לחצות את העיר בשעות היום.

7. אם תחטט בתיק של אנגלי ממוצע תמיד תהיה שם מטריה. אני שהגעתי מישראל עדיין לא התרגלתי שגם אם השמש זורחת בבוקר שעתיים אחרי יכול להיות מבול שוטף. בערך חצי מהימים בחודש יורדים גשמים, אבל בממוצע כמות המשקעים לא גבוהה בהרבה מת"א, ולכן רוב הזמן מטפטף ולא ממש יורד גשם חזק. זה בניגוד למשל לאזורים אחרים באנגליה שכמות המשקעים הממוצעת גבוהה בהרבה. את זה למדתי בעת שהייתי רוכב על אופניים, וארגון רוכבי האופניים הלונדוני מציין את זה כעובדה, וניתן לעמת את זה, ולקבל עוד פרטים על מזג האוויר בלונדון בקישור זה.

8. בלונדון ישנן שתי סוגי מוניות. אחד זו המונית השחורה הידועה, שאותה אפשר לעצור ברחוב, ומחיריה בשמיים. ויש את המיני קאב mini cab - שאותן צריך להזמין דרך הטלפון, ומחיריהן חצי ממחיר מונית שחורה.

9. הדרך הקלה להתמצא היא שימוש במיקוד או בשמו האנגלי postcode לכל בית ועסק יש מיקוד, וזו הדרך הקלה לחפש בעזרת שירות המפות מקוון (גוגל מפות למשל) את המקום, בגוגל אפילו יתנו לכם מסלול הליכה, ולא רק נהיגה.

10. מכיוון שהרשומה הראשונה נכתבת בקיץ. חובה להזכיר את הפארקים. לונדון משופעת בפארקים וגנים. האנגלים ידועים בחיבתם לגינון, ועל כך יעידו המספר הרב של תוכניות הגינון בטלויזיה הבריטית. אפשר להזכיר כאן מלבד הייד פארק, שהוא כנראה הפארק הידוע ביותר בלונדון את המפסטד הית בשכונת המפסטד, שממנו ניתן להשקיף על לונדון מפרלמנט היל. פארק ריצ'מונד הגדול בפארקי לונדון, ששימש את מלכי אנגליה כמקום ציד, ועד היום מסתובבים בו צבאים, ויש גם תצפית על כנסית סנט פול.

2 תגובות:

  1. כדאי לציין את האתר http://www.transportdirect.info שנותן פרטים פרטים כיצד להגיע מ-A ל-B בכל דרך אפשרית מטיסה עד למכונית פרטית, ושילוב בין כמה אמצעי תחבורה.

    השבמחק